- Analiza językowa platformy Preply.com z korepetycjami online wykazała, że Jeff Bezos i Mark Zuckerberg są inteligentniejsi od Elona Muska. Lider Tesli zajął dopiero 16. miejsce w rankingu najbystrzejszych CEO.
- Najmądrzejszym przełożonym okazał się prezes firmy DeepMind zajmującej się sztuczną inteligencją. Podium zamknęli dyrektorzy generalni spółek Blackstone i Berkshire Hathaway.
- Przeprowadzone badanie wyłoniło także amerykańskich CEO z najwyższą inteligencją emocjonalną. Dzięki przyjętej metodologii udało się też wskazać szefów, którzy są najmocniej skoncentrowani na zespole i kliencie oraz mają najbardziej pozytywne nastawienie.
- Autorzy badania zaznaczają, że język stanowi narzędzie skutecznego przywództwa, i podpowiadają, jakie zabiegi warto stosować, by być postrzeganym jako bardziej inteligentna i godna zaufania osoba.
Zakres i wyrafinowanie słownictwa, złożoność struktur zdań i proponowanych pomysłów, jakość konstrukcji i analizy argumentów oraz umiejętności wiązania wypowiedzi z szerszymi kontekstami – oto aspekty, które wzięto pod uwagę w badaniu. Analiza przeprowadzona w sierpniu 2023 r. objęła transkrypcje wystąpień publicznych poszczególnych dyrektorów. Pod lupę wzięto od 60 do 180 minut ich monologu.
Jeff Bezos mądrzejszy od Marka Zuckerberga i Elona Muska
Były CEO Amazonu, który przekształcił zwykłą księgarnię internetową w światowego giganta e-commerce, okazał się 5. najinteligentniejszym dyrektorem generalnym w Ameryce. Jak czytamy w raporcie, Bezos stanowi niezwykłego przywódcę dzięki swojej dalekowzroczności i zdolności adaptacji.
Stawiany często w jednym szeregu z Bezosem Mark Zuckerberg uplasował się dopiero na 8. pozycji, tuż za szefem Netfliksa, Reedem Hastingsem. Lider korporacji Meta może się jednak pochwalić pokonaniem Elona Muska, który zebrał mniej punktów inteligencji niż Brian Chesky z Airbnb czy Jensen Huang z Nvidii.
Prezesi Grupy BMW, FedEx i Ford Motor na dole rankingu inteligencji
Po drugiej stronie zestawienia znalazły się takie postacie, jak Oliver Zipse z Grupy BMW, Raj Subramaniam z FedEx oraz Jim Farley z Ford Motor. Choć wystąpienia tych liderów przejawiały najniższą inteligencję, nie oznacza to braku innych cech przywódczych. Każdy z tych prezesów prezentuje wizjonerskie podejście i przyczynia się do rozwoju swojej branży – zauważają twórcy raportu. Dodatkowo Zipse zyskał miano dyrektora generalnego z najbardziej pozytywnym nastawieniem.
Inteligencja ma różne wydania, a jednym z nich jest inteligencja emocjonalna, która sprzyja zrozumieniu i współpracy. Pod tym kątem najbardziej pozytywnie wyróżnia się Tricia Griffith z Progressive. Z kolei pod względem skupienia na kliencie przoduje Rodney McMullen ze spółki Kroger, a najbardziej zorientowanym na zespół CEO okazuje się Karen S. Lynch z CVS Health.
Klarowna i precyzyjna komunikacja może pomóc pracownikom zrozumieć, czego się od nich oczekuje, zmniejszając dezorientację i potencjalny niepokój, co może wpłynąć na motywację. Okazywanie empatii i zrozumienia innym pomaga w budowaniu zaufania w zespole – mówi Sylvia Johnson z Preply.
Więcej o inteligencji wśród prezesów zarządów największych korporacji można przeczytać na blogu Preply.