Samochody premium, hybrydy i chińskie marki. Poznaj trendy na polskim rynku motoryzacyjnym [RAPORT EFL]
W 2024 r. w naszym kraju było zarejestrowanych niecałe 20,5 mln samochodów osobowych – na każdego Polaka w wieku produkcyjnym przypadło zatem prawie jedno auto. Autorzy nowego raportu EFL sprawdzili, w jakim kierunku zmierza obecnie rynek aut osobowych i dostawczych w Polsce oraz jak wpływa na branżę leasingową i sektor MŚP.
2025-07-11, 09:11

Polska lepsza na tle UE. Segment premium bije rekordy

W pierwszym kwartale 2025 r. w Unii Europejskiej odnotowano spadek rejestracji aut osobowych i dostawczych w porównaniu z analogicznym okresem 2024 r. – odpowiednio o 1,9% i aż 12,2%. W tym samym czasie, gdy Europa zaciągnęła wsteczny, w Polsce mieliśmy do czynienia ze wzrostem o 2,5% (samochody osobowe) i 1% (dostawcze)

W dodatku z danych Centralnej Ewidencji Pojazdów wynika, że w kwietniu 2025 r. w Polsce zarejestrowano łącznie 52 512 aut osobowych i dostawczych, co jest najlepszym kwietniowym wynikiem w historii notowań. Uwagę przykuwa również rekordowy udział samochodów premium w liczbie rejestracji (26,4%). W rezultacie segment ten osiągnął czwarte, czyli najwyższe jak dotąd miejsce w ogólnym rankingu. 

Ekspansja napędów alternatywnych i chińskiej motoryzacji

Polacy od lat stawiają na te same, sprawdzone marki samochodów, ale widać, że otwierają się także na te pochodzące z Państwa Środka. W kwietniu ich udział w rejestracjach wyniósł już 6,8%, a w zestawieniu TOP 20 marek Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego znalazły się dwie marki chińskie.

Jeszcze większą rewolucję widać w dziedzinie napędów. W ciągu pierwszych czterech miesięcy 2025 r. najwyższą sprzedaż odnotowały auta z napędem alternatywnym (w tym LPG), z czego największym zainteresowaniem cieszyły się hybrydy (HEV i MHEV), których łączny udział przekroczył 51%.

W dostawczakach diesel ciągle ma się dobrze

A jakie auta dostawcze najchętniej kupują lub leasingują Polacy? Tutaj niezmiennie stawiają na europejski, amerykański i japoński przemysł motoryzacyjny. Konserwatywne – a może po prostu pragmatyczne – jest też podejście do kwestii napędu. W pierwszym kwartale 2025 r. aż 93,2% zarejestrowanych dostawczaków miało silnik diesla, a 3,7% benzynowy. Auta z wtyczką (ECV) stanowiły tylko 2,3%, zaś hybrydowe (HEV) – 0,8%. Dla porównania w Unii Europejskiej w tym samym okresie diesel odpowiadał za 82,5% rejestracji, auta na benzynę – 5,2%, elektryki ładowane z gniazdka – 8,7%, zaś klasyczne hybrydy – 2,5%.

Pojazdy lekkie napędzają polski leasing

W kontekście rynku pojazdów osobowych i dostawczych ogromne znaczenie ma leasing. Według danych Związku Polskiego Leasingu za 2024 r. w Polsce udzielono finansowania w tej formie na kwotę 96,9 mld zł (12% więcej niż rok wcześniej), a na pierwszym miejscu wśród finansowych przedmiotów znalazły się pojazdy lekkie z udziałem 59,3%. Leasing jest istotny także dla rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw – ich udział wśród klientów firm leasingowych w Polsce wynosi aż 73%. Z kolei według badań Komisji Europejskiej 2 na 3 polskie firmy z sektora MŚP uważają leasing za najważniejsze źródło finansowania

– Leasing, sektor MŚP oraz branża motoryzacyjna to system naczyń połączonych – dobra kondycja jednego z elementów wzmacnia pozostałe. Korzystne wyniki i prognozy dla rynku samochodów osobowych i dostawczych w Polsce to szansa na dalszy wzrost finansowania leasingiem, a to z kolei pozwoli stworzyć lepszą ofertę dla małych i średnich przedsiębiorstw – tłumaczy Bartosz Bakes, dyrektor Departamentu Sieci Sprzedaży w EFL.

Pełna wersja raportu EFL „Rynek samochodów osobowych i dostawczych w Polsce” dostępna jest pod linkiem: https://efl.pl/pl/biznes-i-ty/raporty/raport-efl-rynek-samochodow-osobowych-i-dostawczych-w-polsce 

KONTAKT / AUTOR
Marcin Kielan
Content Marketing Specialist
Elephate
POBIERZ JAKO WORD
Pobierz .docx
Biuro prasowe dostarcza WhitePress
Copyright © 2015-2025.  Dla dziennikarzy
Strona, którą przeglądasz jest dedykowaną podstroną serwisu biuroprasowe.pl, administrowaną w zakresie umieszczanych na niej treści przez danego użytkownika usługi Wirtualnego biura prasowego, oferowanej przez WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku–Białej.

WhitePress sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz odesłania do innych stron internetowych zamieszczone na podstronach serwisu przez użytkowników Wirtualnego biura prasowego lub zaciągane bezpośrednio z innych serwisów, zgodnie z wybranymi przez tych użytkowników ustawieniami.

W przypadku naruszenia przez takie treści przepisów prawa, dóbr osobistych osób trzecich lub innych powszechnie uznanych norm, podmiotem wyłącznie odpowiedzialnym za naruszenie jest dany użytkownik usługi, który zamieścił przedmiotową treść na dedykowanej podstronie serwisu.